WIOSENNE DNI MUZYKI ORGANOWEJ I KAMERALNEJ W ARCHIKATEDRZE ŁÓDZKIEJ - 2017

baner

W dniach 18, 20, 25 i 27 kwietnia 2017 r. odbyły się Wiosenne Dni Muzyki
Organowej i Kameralnej w Archikatedrze Łódzkiej.

W kolejną dekadę swojego istnienia festiwal Dni Muzyki Organowej i Kameralnej w Archikatedrze Łódzkiej wkroczył 18 kwietnia, tuż po Świętach Wielkanocnych. Ich nastrój towarzyszył jeszcze słuchaczom w pierwszym z czterech koncertów. Zespół muzyki dawnej Jerycho pod dyrekcją Bartosza Izbickiego, prezentując wielkopostny repertuar, przeniósł nas w czas późnego średniowiecza. Zabrzmiały łacińskie motety, sekwencje i laudy, a także tradycyjne polskie pieśni. Tym, co obok emocjonalnej zawartości muzyki i tekstów szczególnie mogło spodobać się melomanom, była niewątpliwie warstwa brzmieniowa słuchanych utworów. Od strony warsztatu wokalnego zespół nawiązuje bowiem do kanonicznych dziś już wzorców Marcela Peresa – francuskiego autorytetu w wykonaniu chorału gregoriańskiego. To estetyka przywodząca na myśl nieco surowe, ludowe śpiewy z okolic Neapolu i Korsyki. Dodatkowym walorem tego występu była możliwość słuchania i oglądania kopii średniowiecznych instrumentów. W rękach szefa zespołu Bartosza Izbickiego ożywały: fidel, lira korbowa, portatyw, kocioł kościelny.

Czwartkowy wieczór 20 kwietnia był czasem, w którym łodzianie słuchali łodzian. Przy organach zasiadł drugi organista Archikatedry Łódzkiej, Dawid Długosz, by wykonywać kompozycje solowe i towarzyszyć mezzosopranistce Marcie Gabryelczak-Paprockiej. Wokalna część koncertu przyniosła szereg pięknych, refleksyjnych pieśni – włoskie i francuskie (Durante, Verdi, Vierne), poświęcone Najświętszej Marii Pannie, oraz niemieckie (Rheinberger, Reger), nawiązujące do świetnej bachowskiej tradycji pieśni religijnej. Bacha nie mogło też zabraknąć w solowej organowej odsłonie tego koncertu. Kulminacją programu stało się jedno z najważniejszych jego dzieł organowych – Preludium i fuga e-moll BWV 548. Dawid Długosz wcześniej wykonał Chaconnę e-moll wielkiego poprzednika i mistrza Bacha, Dietricha Buxtehudego (tu dla podkreślenia charakteru epoki zabrzmiały małe organy). Na zakończenie występu zabrzmiała Fantazja i fuga Maxa Regera – świetnego romantycznego kontynuatora bachowskich osiągnięć.

Organy skupiły też uwagę festiwalowej publiczności 25 kwietnia podczas trzeciego koncertu – recitalu krakowskiego wirtuoza i improwizatora, Cypriana Jagiełło. Improwizacja, tak ściśle związana z muzyką organową, nie jest dziś powszechną umiejętnością, zatem ten element występu zasługiwał na specjalne uznanie; można było usłyszeć improwizacje nt. pieśni Wesoły nam dziś dzień nastał oraz improwizacyjną w pierwotnym zamyśle Passacaglię Polnischer Kalvarienberg. Bardzo dobre możliwości brzmieniowe archikatedralnych organów Cyprian Jagiełło wykorzystał też znakomicie w utworach o francuskim rodowodzie – w kompozycjach Jana Jancy (wykształconego we Francji polsko-niemieckiego kompozytora) i Oliviera Latry – jednego z najwybitniejszych współczesnych organistów na świecie (pracującego m. in. w paryskiej katedrze Notre Dame). Przy jego opracowaniu Salve Regina francuską tradycję wykonania chorału gregoriańskiego przypomniał dodatkowo zespół wokalny Schola Gregoriana, działający przy Studium Muzyki Kościelnej Archidiecezji Łódzkiej.

Postać Oliviera Latry to także ciekawy łącznik prowadzący do finałowego koncertu wiosennego cyklu, we czwartek 27 kwietnia. To właśnie u tego wirtuoza i pedagoga w paryskim Konserwatorium studiował młody, niezwykle utalentowany artysta, Adam Tański. Dzięki jego interpretacjom – często bardzo oryginalnym, naznaczonym twórczym podejściem do materiału muzycznego – mogliśmy odbyć podróż przez niemal dwa stulecia świetnej francuskiej szkoły organowej – począwszy od Cesara Francka, przez Alain'a, Duruflé, Litaize'a, aż do Oliviera Latry. Adam Tański okazuje się kolejnym ogniwem w tym szeregu artystów – nie tylko jako organista-wirtuoz, ale także jako kompozytor. Ciekawym dopełnieniem programu były jego bardzo udane transkrypcje trudnych fortepianowych utworów Liszta i Prokofiewa.

Po raz kolejny Dni Muzyki Organowej i Kameralnej przyniosły łódzkiej publiczności kilka godzin ciekawych, koncertowych wrażeń – za sprawą różnorodności stylów muzycznych i wykonawczych oraz dzięki wszechstronnej prezentacji możliwości archikatedralnych instrumentów.

Elżbieta Stępnik


KONCERT I

18.04.2017 (wtorek) godzina 19.00

KONCERT „Christus surrexit"

Zespół muzyki dawnej JERYCHO
(Rafał Grozdew, Maciej Królikowski, Paweł Szczyciński, Wawrzyniec Dąbrowski, Leszek Kubiak,
Stanisław Szczyciński, Rafał Kanowski, Bartosz Izbicki (lira korbowa, fisharmonia, viola da braccio, portatyw)

Program koncertu:

  1. Wstał Pan Chrystus z martwych ninie – pieśń tradycyjna
  2. Mortem morte stravit – cantio, XV w.
  3. Alleluja. Confitemini Domino – z Wigilii Paschalnej wg rękopisów z X w.
  4. Victimae Paschali laudes – faburden
  5. Ofiarujmy chwałę w wierze – pieśń tradycyjna
  6. Salve thronus Trinitatis – lauda, XV w.
  7. Verbum Dei, verbum bonum – sekwencja
  8. Christus jam surrexit – motet XV w.
  9. Ortorum virentium – motet XIV w.
  10. Christus surrexit vinctos – motet XV w.
  11. Dziś Chrystus Król wiecznej chwały – pieśń tradycyjna
  12. Benedicamus Domino – organum

KONCERT II

20.04.2017 (czwartek) godzina 19.00

KONCERT KAMERALNY

Marta Gabryelczak-Paprocka
– mezzosopran (Łódź)
Dawid Długosz
– organy (Łódź – Częstochowa)

Program koncertu:

  1. Johann Sebastian Bach (1685–1750)
    – Preludium i fuga e-moll BWV 548
  2. Francesco Durante (1684–1755)
    – Vergine tutto amor
  3. Giuseppe Verdi (1813-1901)
    – Ave Maria
  4. Louis Vierne (1870-1937)
    – Ave Maria
  5. Dietrich Buxtehude (1637-1707)
    – Ciacona e-moll BuxWV 160 (organy małe)
  6. Josef Gabriel Rheinbergher (1839–1901):
    • Wenn alle untreu werden z cyklu 6 Religiöse Gesänge, Op.157
  7. Max Reger (1873–1916) Zwei geistliche Lieder: 
    • Wenn in bangen, truben Stunden
    • Heimweh
  8. Max Reger
    – Fantazja i fuga d-moll op. 135 b.

KONCERT III

25.04.2017 (wtorek) godzina 19.00

RECITAL ORGANOWY

Cyprian Jagiełło
– organy (Kraków)

Program koncertu:

  1. François Couperin (1668–1733)
    – Offertoire sur les grands jeux (Messe pour les paroisses)
  2. Johann Pachelbel (1653–1706)
    – Choralpartita: Christus, der ist mein Leben
  3. Jan Janca (ur. 1933)
    – Rondo für Orgel
  4. Cyprian Jagiełło
    – Passacaglia Polnischer Kalvarienberg
  5. Olivier Latry (ur. 1962)
    – Salve Regina
  6. Cyprian Jagiełło
    – IMPROWIZACJE

KONCERT IV

27.04.2017 (czwartek) godzina 19.00

RECITAL ORGANOWY

Adam Tański
– organy (Łomża – Łódź)

Program koncertu:

  1. Johann Sebastian Bach (1685–1750)
    – Toccata, Adagio i Fuga C-dur
  2. César Franck (1822–1890)
    – Fantaisie in la
  3. Ferenc Liszt (1811–1886)
    – Gnomenreigen (etiuda koncertowa, transkrypcja A. Tański)
  4. Maurice Duruflé (1902–1986)
    – Prélude et Fugue sur le Nom d'Alain
  5. Jehan Alain (1911–1940)
    – Postlude pour l'Office de Complies
  6. Gaston Litaizie (1909–1991)
    – Scherzo
  7. Sergei Prokofiev (1891–1953)
    – Precipitato (z 7 sonaty na fortepian, transkrypcja A. Tański)

Dziennik Łódzki o nas:


plakat