kjesienne-2018-baner1

W dniach 16, 18, 23 i 25 października odbyły się Jesienne Koncerty Muzyki Organowej i Kameralnej.

Jesienne Dni Muzyki Organowej i Kameralnej w Archikatedrze Łódzkiej nie mogły przejść obojętnie obok najważniejszego w Naszym kraju wydarzenia w 2018 roku, jakiem bez wątpienia było 100-lecie Odzyskania przez Polskę Niepodległości. W realizowane w najróżniejszej postaci obchody tego wspaniałego jubileuszu organizatorzy festiwalu postanowili włączyć się w nader efektowny sposób, proponując publiczności wysłuchanie wszystkich utworów Fryderyka Chopina przeznaczonych na fortepian z orkiestrą. Chopin był i jest wszak najlepszym ambasadorem muzyki, a może i całej kultury polskiej, a jego dzieła uznawane są powszechnie za najdoskonalszy przejaw polskości w sztuce dźwięków. Podczas dwóch wieczorów (16 i 18 października) zabrzmiały więc dwa koncerty fortepianowe f-moll i e-moll, Rondo á la Krakowiak, Fantazja na tematy polskie, Wariacje na temat „La ci darem la mano" oraz Andante spianato i Wielki polonez Es-dur. Wykonania tego wirtuozowskiego repertuaru podjęli się dwaj profesorowie Akademii Muzycznej w Łodzi Mariusz Drzewicki i Robert Marat oraz student tego drugiego Cezary Karwowski. Solistom towarzyszyła orkiestra Polish Camerata pod dyrekcją Marka Głowackiego, który był również autorem opracowania partytury symfonicznej na kameralny skład smyczkowy. Warto również podkreślić, że pomiędzy wtorkowym i czwartkowym koncertem, na 17 października przypadła 169 rocznica śmierci Fryderyka Chopina.

Druga część festiwalu składała się z dwóch recitali organowych i miało to również swój wydźwięk jubileuszowy. Oto bowiem minęło właśnie 40 lat od budowy na głównym chórze Archikatedry Łódzkiej obecnego instrumentu. Poprzedni uległ niemal całkowitemu zniszczeniu podczas pożaru świątyni w 1971 roku. Dzięki zabiegom ówczesnego ordynariusza, ks. biskupa Józefa Rozwadowskiego, episkopaty Austrii i Niemiec podjęły decyzję ufundowania nowych organów dla łódzkiej katedry. Zostały one wykonane przez firmę Eisenbarth z Passau i oddane do użytku 3 września 1978 roku. Rocznicę tego faktu uczciły występy dwóch znakomitych wirtuozów organów: Mateusza Rzewuskiego (23.10) i Krzysztofa Karcza (25.10). Wykonali oni niezwykle wymagające, ale i wartościowe pod względem artystycznym programy. Znalazły się w nich dzieła bodaj najlepiej odpowiadające dyspozycji łódzkiego instrumentu, przynależne do estetyki organowego symfonizmu. Ich twórcami byli m.in. Louis Vierne, Charles Vidor i Olivier Messiaen. Dopełnieniem do nich były kompozycje kilku innych wybitnych mistrzów muzyki organowej, z Janem Sebastianem Bachem na czele.

Tak więc jeden festiwal i dwa jubileusze. Kto z melomanów odwiedził w te cztery październikowe wieczory Archikatedrę Łódzką z pewnością tego nie żałuje.

Witold Paprocki


Gościnnie wystąpiła Orkiestra Kameralna Polish Camerata w ramach projektu 
– Orkiestra Kameralna Polish Camerata Swojemu Miastu w 100-lecie Odzyskania Niepodległości

KONCERT I

16 października 2018, godz. 19.00

KONCERT SYMFONICZNY
Mariusz Drzewicki (Łódź) – fortepian [*]
Cezary Karwowski (Łodź) – fortepian [**]
Robert Marat (Łodź) – fortepian [***]
Orkiestra Polish Camerata, dyr. Marek Głowacki

PROGRAM:

  • Fryderyk Chopin (1810–1849) – Koncert fortepianowy e-moll op. 11 [*]: Allegro maestoso – Romance. Larghetto – Rondo. Vivace
  • Fryderyk Chopin – Rondo alla Krakowiak op. 13 [**]
  • Fryderyk Chopin – Fantazja na tematy polskie op. 19 [***]


KONCERT II

18 października 2018, godz. 19.00

KONCERT SYMFONICZNY
Robert Marat (Łódź) – fortepian [*]
Mariusz Drzewicki (Łódź) – fortepian [**]
Orkiestra Polish Camerata, dyr. Marek Głowacki

PROGRAM:

  • Fryderyk Chopin (1810–1849) – Koncert fortepianowy f-moll op. 21 [*]: Maestoso – Larghetto – Allegro vivace
  • Fryderyk Chopin – Andante spianato i Wielki polonez Es-dur op. 22 [**]
  • Fryderyk Chopin – Wariacje na temat „La ci darem la mano" op. 2 [**]


KONCERT III

23 października 2018, godz. 19.00

RECITAL ORGANOWY
Mateusz Rzewuski (Warszawa)

PROGRAM:

  • Johann Sebastian Bach (1685–1750) – Preludium i fuga e-moll, BWV 548
  • Piotr Czajkowski (1840–1893) – Suita „Dziadek do orzechów", op. 71a: Taniec cukrowej wieszczki – Taniec arabski – Taniec pastuszków
  • Olivier Messiaen (1908–1992) – L'Ascension: 
    Alleluias sereins d'une âme qui désire le ciel
    Transports de joie d'une âme devant la gloire du Christ qui est la sienna
  • Louis Vierne (1870–1937) – VI Symfonia organowa h-moll op. 59:
    Aria – Finale


KONCERT IV

Z PRZYCZYN LOSOWYCH NASTĄPIŁA ZMIANA WYKONAWCY CZWARTEGO RECITALU.
PANA ANDRZEJA MIELEWCZYKA USŁYSZYMY W KOLEJNYCH EDYCJACH FESTIWALU.

25 października 2018, godz. 19.00

RECITAL ORGANOWY
Krzysztof Karcz (Bielsko-Biała)

PROGRAM:

  • Georg Muffat (1653-1704) – Toccata duodecima et ultima
  • Dietrich Buxtehude (1637-1707) – Toccata F-dur BUXWV 157
  • Johann Sebastian Bach (1685–1750) – Fantazja i Fuga c-moll BWV
  • Alexandre Guilmant (1837-1911) – Marsz "Lifting up your heads "
  • Max Reger (1873-1916) – Fantazja d-moll op. 135b
  • Sigfrid Karg-Elert (1877-1933) – Chorał "Nun danket alle Gott"
  • Jehan Alain (1911-1940) – Litania


Folder wydarzenia - pobierz


plakat