JESIENNE DNI MUZYKI ORGANOWEJ I KAMERALNEJ W ARCHIKATEDRZE ŁÓDZKIEJ – 2020

Tegoroczna edycja Jesiennych Dni Muzyki Organowej i Kameralnej w Archikatedrze Łódzkiej odbiegała od tradycyjnej formuły. Koncertów odbyło się tym razem sześć, nie jak to zawsze bywało cztery. Stało się tak z powodu ogłoszenia od marca 2020 r. kilkumiesięcznego lockdownu, a co za tym idzie niemożności przeprowadzenia wiosennej edycji festiwalu i w efekcie przesunięcia dwóch muzycznych spotkań właśnie na jesień. Wszystkie koncerty, od 13 do 29 października, transmitowano również w internecie, co spotkało się z akceptacją i zainteresowaniem tych spośród melomanów, którzy w czasach pandemii postanowili pozostać w domach. Trzeba przyznać, że publiczność wykazywała zainteresowanie koncertami z dnia na dzień, a raczej z wtorku na czwartek, coraz większe. Chętnych do słuchania muzyki, także na żywo przybywało, a ci, którzy zechcieli zawitać do Archikatedry z pewnością nie żałowali, zwłaszcza w kontekście tego, co stało się tydzień po zakończeniu festiwalu, a więc ponownego zawieszenia muzycznych imprez w całym kraju.

Cztery z wieczorów wypełniła w całości muzyka organowa, wykonana przez wybitnych wirtuozów: Marka Stefańskiego (13.10), Tomasza Soczka (15.10), Hannę Dys (20.10) i Radosława Marca (27.10). Przedstawili oni zróżnicowany, ciekawy i wartościowy repertuar. Jak zwykle nie zbrakło dzieł Jana Sebastiana Bacha, m.in. takich „przebojów” jak Toccata i fuga d-moll BWV 565 czy Passacaglia c-moll BWV, a także utworów kilku innych mistrzów baroku, w tym rzadko grywanych w Polsce Louis-Nicolasa Clerambault , Nicolasa de Grigny i Antonio Martina y Coll. Zabrzmiało kilka kompozycji z gatunku symfoniki organowej, szczególnie predestynowanych do prezentowania na instrumencie znajdującym się w łódzkiej świątyni, sygnowanych nazwiskami Ch. Widora, M. Duruflé i L. Virne’a. Można było usłyszeć również utwory renesansowe oraz XX-, a nawet i XXI-wieczne. Wyjątkowy program, w całości złożony z opracowań przedstawił Marek Stefański, a silny akcent na muzykę najnowszą położył Tomasz Soczek.

Kameralistyka wypełniła w całości tylko jeden z wieczorów (22.10), podczas którego wystąpił Zespół instrumentów dętych blaszanych „Kwintesencja” z Łodzi, w składzie: Wojciech Wolniak i Bernard Zdonek – trąbki, Marta Dominiuk-Kwiatkowska – waltornia, Emil Nocuń – puzon i Marcin Wojsznarowicz – tuba. Instrumentarium tego typu znakomicie sprawdza się w kościelnym wnętrzu, o czym można było przekonać się i tym razem. Artyści z dużą wrażliwością i polotem zagrali utwory z kilku epok i stylów, wśród których znalazły się również atrakcyjne opracowania pozycji wokalnych, choćby takich jak słynna aria G. Pucciniego „Nessun dorma”.

Koncert finałowy (29.10) był jednym z akcentów jubileuszu 25-lecia działalności artystycznej i 30-lecia posługi organistowskiej Jakuba Garbacza – kierownika artystycznego festiwalu. W części solowej artysta przedstawił kompozycje D. Buxtehudego, J. S. Bacha, C. Francka i H. A. Stamma, a w duecie ze swoją małżonką Joanną-Woszczyk Garbacz – flet („Duo Conasonantes”) utwory A. Vivaldiego, W. A. Mozarta i A. Piozzolli. Ten różnorodny, efektowny i mistrzowsko wykonany program okazał się być znakomitym zwieńczeniem imprezy oraz zaproszeniem do udziału w jej kolejnej edycji. Miejmy nadzieję, że Wiosenne Dni Muzyki Organowej i Kameralnej w Archikatedrze Łódzkiej, zorganizowane przez Parafię Archikatedralną Św. Stanisława Kostki, Centrum Idei Ku Wielokulturowości i Fundację Carpe Diem, będą mogły odbyć się już bez jakichkolwiek utrudnień.

Witold Paprocki

KONCERT I

wtorek, 13 października 2020, godz. 19

RECITAL ORGANOWY „Transkrypcje i opracowania”
Marek Stefański (Kraków) – organy

PROGRAM:

Gustav Adolf Merkel (1827–1885) – Fantazja op. 113 (opracowanie na organy: Marek Stefański)
Josef Gabriel Rheinberger (1839–1901) – 3 pieśni „Religioese Lieder” op. 157 (opracowanie: Marek Stefański):
„Vater unser”
„Ave Maria”
„Abendlied”
Johann Sebastian Bach (1685–1750) – opracowania chorałów z kantat i pasji (Marek Stefański):
„Vater unser im Himmelreich” BWV 1083 i BWV 416
„Meine Seele erhebt den Herr’n” BWV 10 (c.f. kolorowany, Chorał-Fugato)
„Sei gegruesset, Jesu guetig” BWV 410 i BWV 499
Tadeusz Machl (1922–2003) – Witraże, cz. III (opracowanie: Marek Stefański)
Stanisław Moniuszko (1819–1872) – IV Litania Ostrobramska
Kyrie eleison – Christe eleison – Kyrie eleison

Transmisja z koncertu:

Marek Stefański (Kraków) – organy (fot. Wojciech Przybył).

KONCERT II

czwartek, 15 października 2020, godz. 19.00

KONCERT ORGANOWY
Tomasz Soczek (Kraków-Warszawa) – organy

PROGRAM:

Thierry Escaich (1965) – Évocation II Charles-Marie Widor (1844–1937) – V symfonia organowa f-moll op. 42 nr 1: cz. I – Allegro vivace Maurice Duruflé (1902–1986) – Prélude et fugue sur le nom d’Alain Tomasz Soczek (1990) – Preludium i fuga w skali C-akustycznej
Tomasz Soczek – Preludium i fuga na temat Tonus peregrinus
Petr Eben (1929–2007) – Finale z cyklu Musica dominicalis

Transmisja z koncertu:

Tomasz Soczek (Kraków-Warszawa) – organy (fot. Wojciech Przybył).

KONCERT III

wtorek, 20 października 2020, godz. 19.00

RECITAL ORGANOWY
Hanna Dys (Gdańsk) – organy

PROGRAM:

Dietrich Buxtehude (1637-1707) – Prelude in d, BuxWV 142
Louis Vierne (1870-1937) – Berceuse z cyklu Pieces en style libre
Louis Vierne – Impromptu z cyklu Pieces fantasique
Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Concerto G-dur, BWV 592
Piotr Czajkowski (1840–1893) – Dziadek do orzechów – fragmenty (transkrypcja na organy – J.Abbing): Marsz, Taniec wieszczki cukrowej
Gabriel Fauré (1845–1924) – Pavana op. 50 (w transkrypcja na organy – O. Dopenheuer)
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) – IV Sonata B-dur op.65

Transmisja z koncertu:

Hanna Dys (Gdańsk) – organy (fot. Wojciech Przybył).

KONCERT IV

czwartek, 22 października 2020, godz. 19.00

RECITAL KAMERALNY
Zespół instrumentów dętych blaszanych „Kwintesencja” (Łódź):
Wojciech Wolniak – trąbka
Bernard Zdonek – trąbka
Fryderyk Bodzianowski – waltornia
Emil Nocuń – puzon
Marcin Wojsznarowicz – tuba

PROGRAM:

Jeremiah Clarke (1674-1707) – Trumpet Voluntary
Victor Ewald (1860-1935) – Quintet No. 1 cz. 1
Kevin McKee (ur. 1980) – Escape
Chip de Stefano (ur. 1969) – Sunset’s echo
Antonín Dvořák (1841-1904) – Largo
Giovanni Gabrieli (1557-1612) – Canzona per sonare No. 2
Ennio Moricone (1928-2020) – Obój Gabriela
Jacob de Haan (ur. 1959) – Dakota
Leonard Bernstein (1918-1990) – Maria
Joy Webb (ur. 1932) – Share my yoke
Giacomo Puccini (1858-1924) – Nessun dorma

Transmisja z koncertu:

Zespół instrumentów dętych blaszanych „Kwintesencja” (Łódź) – (fot. Wojciech Przybył).

KONCERT V

wtorek, 27 października 2020, godz. 19.00

RECITAL ORGANOWY
Radosław Marzec (Bydgoszcz) – organy

PROGRAM:

Johann Sebastian Bach (1685–1750) – Toccata et Fuga d-moll BWV 565
Antonio Martin y Coll („Flores de Musica”, 1706) – Diferencias sobre la Gayta
Francisco Correa de Arauxo (1584–1654) – Susana (Facultad organica, no 61)
Antonio Martin y Coll – Tamborilero
Johann Sebastian Bach – Sonata G-dur, BWV 530 (Vivace – Lente – Allegro)
Pierre Attaingnant (1494–1552) ¬ Branle gay de Poitou
Louis – Nicolas Clerambault (1676–1749) – Récit de Nazard (Suite de deuxieme Ton)
Pierre Attaingnant – Tourdion
Nicolas de Grigny (1672-1703) – Recit de tierce en taille (Gloria)
Johann Sebastian Bach – Passacaglia c-moll BWV 582

Transmisja z koncertu:

Radosław Marzec (Bydgoszcz) – organy (fot. Wojciech Przybył).

KONCERT VI

czwartek, 29 października 2020, godz. 19.00

KONCERT KAMERALNY
25-lecie działalności artystycznej i 30-lecie posługi organistowskiej Jakuba Garbacza
DUO CONASONANTES
Joanna Woszczyk-Garbacz – flet (Łódź)
Jakub Garbacz – organy (Łódź)

PROGRAM:

Dietrich Buxtehude (1637–1707) – Preludium i fuga fis-moll BuxWV 146
Antonio Vivaldi (1678–1741) – Koncert F-dur „Jesień” („LʼAutunno”) RV 293
Allegro – Adagio molto – Allegro
Johann Sebastian Bach (1685–1750) – Preludium i fuga a-moll BWV 543
Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791) – Andante C-dur, KV 315
César Franck (1822–1890) – Preludium, fuga i wariacje h-moll, op. 18
Astor Piazzolla (1921–1897) – Tanti anni prima
Astor Piazzolla (1921–1897) – Oblivion
Hans-Andre Stamm (*1958) – Rondo alla celtica

Transmisja z koncertu:

  1. Jakub Garbacz (Łódź) – organy (fot. Wojciech Przybył).
  2. Joanna Woszczyk-Garbacz (Łódź) – flet (fot. Wojciech Przybył).